Marianne Fossgreen, keramik
Af Steffen Lange, chefredaktør, Midtjyllands Avis:
Jeg har besøgt Marianne Fossgreen. Ja, faktisk har jeg gjort
det mange gange, blandt andet når hun i julemåneden holder
åbent hus og gavmildt deler ud af julehygge og kunstneriske
oplevelser med andres og egnes værker.
Hvordan et besøg hos Marianne Fossgreen er, beskrev jeg i
2001 i bogen »Kunstner og Menneske«, og beskrivelsen har
stadig gyldighed:
»Tænk at kalde sit hjem for »Paradiset«? Er det ikke næsten
for meget i en materialistisk tid, hvor alt skal kunne vejes
og måles, hvor glæde og tilfredshed synes suspekt, mens
smålighed og brok er mange menneskers daglige vagthund? Ikke
desto mindre har Marianne Fossgreen nu boet i »Paradiset« i
23 år, og det synes som om det er lykkedes hende at holde
verdens fortrædeligheder ude. Ikke med knurrende vagthunde,
men ved hjælp af den glæde og det positive sind, der altid
omgiver hende. For næppe får man nogen steder et større smil
og en varmere velkomst end i »Paradiset« ved bredden af
Gudenåen, ikke langt fra Gjern Bakker og med den imponerende
Tvilum Klosterkirke som nærmeste nabo«.
De 23 år er i mellemtiden blevet til 34, men ellers er alt
stadig som beskrevet. Det var også tilfældet for et par
måneder siden, da jeg via den sandede og hullede markvej
endnu engang tog turen til »Paradiset«. Målet var atter at
se og opleve Marianne Fossgreens keramik. Dog ikke den
nyeste produktion, som ellers ofte har været målet for et
besøg, men produktionen i sin helhed. Og der stod det så -
sirligt sat op i grupper efter alder og årstal. Med det
ældste værk fra 1958 og så ellers fuld fart på fra midten af
70’erne og frem til i dag. En uafbrudt række af livtag med
leret og glasurerne med skiftende udtryk i form og farve.
Men alligevel umiskendeligt Marianne Fossgreen.
Det var et helt livsværk, der foldede sig ud for mig i
galleriet, den smukke og stilrene tilbygning, der for nogle
år siden blev føjet til beboelseshuset. Og her stod det hele
så - de ældre drejede ting fra 70’erne og starten af
80’erne, de mønstrede og ternede arbejder fra årene derefter
og så fremdeles helt frem til de store torsoer og kraftfulde
vaser, som hun skabte sidste år. Nogle af tingene er så
store, at de gør sig bedst i det fri, andre ting som skåle,
krukker og vaser kan man nyde inden døre.
Et ofte stillet spørgsmål til keramikere er forholdet mellem
kunst og håndværk. Hvornår er det det ene og hvornår er det
det andet? Marianne Fossgreen har sikkert fået spørgsmålet
mange gange, så svaret kommer hurtigt: »Keramikeren kan slet
ikke klare sig uden den håndværksmæssige kunnen. Som
keramikere skal vi kende leret og kunne behandle det på den
rigtige måde, vi skal have kendskab til glasurerne og vi
skal have det rigtige håndelag, når vi fyrer vores ovne. Alt
det er håndværk og erfaring. Men når det er sagt gælder
også, at det engang imellem sker, at det man laver benådes
af noget mere, og så bliver det kunst. Og det er vel dette
uforklarlige, som vi hele tiden stræber efter«, siger
Marianne Fossgreen.
Man får hende ikke til at sige det selv, men vi andre kan
set det. Det benådede øjeblik er indtruffet ikke så sjældent
endda, og måske skyldes det den åbenhed, som Marianne
Fossgreen altid har lagt for dagen? Hun har aldrig låst sig
fast, hverken hvad materialer, ovne eller former og farver
angår. Leret er hendes foretrukne materiale, men hun har
også arbejdet med porcelæn, og elementer fra naturen, blade
eksempelvis, har indgået i hendes produktion. Hun arbejder
med elektriske ovne, men nyder ikke mindst spændingen ved at
fyre med træ.
Resultatet er ofte uforudsigeligt - men kan ende med at
blive sublimt. Og formerne spænder fra kopper og krus og op
til store skulpturelle arbejder, hvis eneste funktion er at
glæde betragteren gennem sin form og farve.
»Jeg har altid villet prøve noget nyt, og derfor har jeg
elsket at være med i symposier sammen med andre kunstnere.
På disse workshops har jeg kunnet give fuldstændig slip. Jeg
har eksperimenteret med andre materialer, ladet mig
inspirere af de andre deltagere, og der er ingen tvivl om,
at symposierne har flyttet mig. Ikke alle eksperimenter
ender med at kunne bruges - det er jo netop eksperimentets
natur. Men de bedste erfaringer har jeg kunnet bygge videre
på, og det er blandt andet det man kan se i hele den
udvikling, jeg har været igennem,« siger Marianne Fossgreen.
Det er ikke vemodigt for hende at gense alle de gamle
arbejder sat frem på sokler og borde. »For jeg har haft det
godt med dem alle i hver sin tid,« siger hun.
Og så slår hun fast, at livet og omgivelserne naturligvis
påvirker en keramiker på samme måde, som det eksempelvis
påvirker en maler eller en forfatter.
»Sådan er udstillingen et udtryk for mit liv med dens
skiftende perioder. Det bliver nok min eneste retrospektive
udstilling, og jeg glæder mig til den. Mit mål er, at jeg
gerne vil manifestere mig selv med mine ting. Hvert værk
står for hvem jeg er,« siger Marianne Fossgreen.
Marianne Fossgreen
er født i Vejle i 1937 og uddannet laborant og lægesekretær.
Hun blev tidligt gift, fik børn og arbejdede i sin nu afdøde
mands praksis i Aarhus. Ungdommens interesse for kunst -
Marianne Fossgreen modellerede som barn og gik senere til
undervisning hos en kunstmaler - blev genoptaget i 70’erne,
og hun gik på Århus Kunstakademis afdeling for keramik i
1974 - 1977 samt på skulpturafdelingen i 1986.
Siden
1978 har Marianne Fossgreen haft eget værksted og galleri i
en ejendom ved Gudenåen i Tvilum ca. 10 kilometer nord for
Silkeborg. Hun har forskellige ovne, blandt andet en stor
brændefyret ovn. Med 1280 graders varme og ildens leg med
ler og glasur skabes hendes enestående værker.
Marianne
Fossgreen debuterede i 1982 på Kunstnernes Påskeudstilling i
Aarhus og samme år på Kunstnernes Sommerudstilling i
Tistrup. Siden er det gået slag i slag, og hendes keramik
har ud over Danmark været vist i Tyskland, Belgien, Israel,
Japan og Polen.
Igennem
årene har Marianne Fossgreen udført en lang række
udsmykningsopgaver, ikke mindst til virksomheder og
institutioner. Ud over de hjemlige projekter tæller hendes
udsmykningsopgaver en keramiksøjle i Römhild i Tyskland og
en vægudsmykning i Beer-Sheva i Israel.
Et
særkende ved Marianne Fossgreen er hendes nysgerrighed og
deraf følgende deltagelse i mange symposier i ind- og udland
sammen med andre kunstnere. Hun har deltaget i symposier i
Japan, Israel, Polen og Tyskland samt selv arrangeret et par
stykker med udgangspunkt i hendes egne ovne på ejendommen
ved Gudenåen.
Selv om
Marianne Fossgreen har rundet de 75 i år, arbejder hun
fortsat videre på fuldt blus. Ud over udstillingen på
Galleri Garlishée er der alene i år planlagt udstillinger på
Frederikshavns Kunstmuseum, Cathrinesminde Teglvæk i
Egernsund, Galleri Saltum og på Bispegården i Kalundborg.