Jørgen Hermann,
billedkunstner
"Jørgen Hermann maler sig op og imod intet mindre
end de sidste 600 års vesteuropæisk kunsthistorie.
Dette er ikke en nyhed i sig selv, det har
postmodernisterne gjort siden 1980´erne, men der er
alligevel en betydelig forskel. Hvor adskillige af
disse erklærede eller ikke-erklærede postmodernister
nærmest gjorde en dyd i at demonstrere en ironisk
distanceret tilgang til stoffet, fordi, som de
sagde, "historien er død", bruger Jørgen Hermann de
kunsthistoriske referencer i et erkendelsesmæssigt
øjemed. Tilmed et, der vidner om en levende og
engageret interesse for menneskets ve og vel.
I det
enkelte maleri kommer dette til udtryk ved, at
indtil flere forskellige "ismer" optræder på samme
tid. Således mødes den klassiske figurative
menneskeskildring med abstrakt ekspressive
farveudladninger og konkret abstrakte mønstre og
former. Når dertil lægges elementer fra popkunsten,
symbolistisk kunst og kristen symbolik – enkelte af
malerierne af opbygget som triptykoner, trefløjede
altertavler – er det klart, at vi har at gøre med en
kunstner, som har en dybere mening med tingene. Her
kan man først og fremmest se på Jørgen Hermanns
menneskeskildringer. I renæssancen var hele
billedrummet opbygget med udgangspunkt i det seende
menneskeøje, som om man betragtede en teaterscene.
Alt var ordnet rationelt og harmonisk med
centralperspektiv, gyldent snit og
forsvindingspunkt. Hos Jørgen Hermann er dette
sprængt i stumper i stykker. Menneskefigurerne er
enten gemt bag tykke farvelag, vandrer rundt i
mellemrummene eller river hul igennem farvemassen
som var det tæppet i en teatersal. Ud fra deres
kropsudtryk at dømme er disse figurer, altid
fremstillet i nøgen ensomhed og ofte med amputerede
lemmer, knugede, forvirrede og desperate, men de kan
også danse nærmest ekstatisk rundt, befriede og
forløste som de fugle, man ser på enkelte af
malerierne. Fugle, der må opfattes som et symbol på
håb og frihed.
Hvis
man antager, at Jørgen Hermanns malerier først og
fremmest har et eksistentialistisk budskab, er det
klart, at de abstrakte komponenter må have en
symbolsk funktion. En funktion, de ikke har i gængs
praksis. Hvor de spontant påførte ekspressive
farvelag og penselspor hos denne kunstforms udøvere
normalt har en værdi i sig selv som frisættere af en
velgørende og nærmest healende energi, fungerer de
hos Jørgen Hermann som barrierer, der på godt og
ondt, men oplagt mest på ondt, spærrer mennesket
inde og begrænser dets selvudfoldelse. På samme måde
er de geometriske figurer, cirklerne, ovalerne, de
parallelle linjer, der hos konkret abstrakte
kunstnere som f.eks. Poul Gadegaard, Ole Schwalbe
eller Poul Gernes har en værdi i sig selv befriet
for fortællende indhold, hos Jørgen Hermann tolket
som holdepunkter, der er alt andet end sikre og
forløsende. Således står disse figurer på lærredet
som regel som spøgelsesagtigt flossede fantomer af
en orden, der ikke længere eksisterer.
Konklusionen af alt dette, og det, som efter min
mening er hovedbudskabet i Jørgen Hermanns malerier,
er en verden, hvor gamle sandheder og holdepunkter,
i kunsten såvel som i menneskelivet, er afløst af
afgrundsdyb tvivl, der alt efter det enkelte
menneskes evner og situation kan udmunde i
fortvivlelse, ligegyldighed eller forløsende håb. I
en tid præget af kunst med forbavsende lidt på
hjertet er Jørgen Hermann en eksistentialistisk
arbejdende og humanistisk søgende kunstner."
Besøg
Jørgen Hermanns hjemmeside:
www.j-hermann.dk
Tom
Jørgensen, Bachelor i Kunsthistorie, kunstskribent,
forfatter, m.m.
|
|
|