Ulla Houe,
billedkunstner
Ulla
Houe er god til at på fat på knoglerne. Sådan helt
grundlæggende. Her menes ikke de muldrede ben, ranet fra
arkæologiske udgravninger, men kompositionens skelet. Det,
der kitter maleriet, tegningen og skulpturen sammen.
Betragter hun f.eks. et landskab, er
det de store linjer, hun får øje på. Bakkernes og bjergenes
sammenstød med de runde dale, markernes skarpt adskilte
grænser, vejenes gennemskærende linjeføring og trægruppernes
vertikale spidser overfor himmelens horisontale flade.
Dette tolkes så i kraftfulde og
usentimentale kompositioner, hvor netop ”knoglerne” kommer
til deres ret suppleret af det konkrete landskabs og den
konkrete naturs særlige kolorit: de nordiske vinterfarver,
den grønne sommereng, den blå indfjord og den tunge brune
muldjord overfor Toscanas frodige, forførende og charmerende
farvenuancer. Musikalske paralleller trænger sig på:
Sibelius´ dramatiske naturromantik overfor Verdis
lidenskabelige operaer eller Monteverdis verdslige
madrigaler. Sikkert er det, at Ulla Houe er bedst, når hun
glemmer sin forsigtighed og kaster sig hovedkulds og
spontant ind i skabelsesprocessen.
Det samme kan siges om hendes
opstillinger, f.eks. en række blomstermalerier, som er
blevet til igennem årene. Her er hun også bedst, når hun
lader temperamentet folde sig ud og lader farverne og
formerne knalde op imod hinanden i en farvefanfare. Skulle
man karakterisere disse malerier, landskaberne såvel som
opstillingerne, må de siges at høre til inde under denne
kategori, man kalder klassisk modernisme. Ullas Houes
projekt, hendes kunstneriske mål og temperament ligger i
hvert fald i forlængelse af Johannes Hoffmeisters, Poul
Ekelunds og Svend Engelunds arbejder piftet op med den
friske farveholdning hos tidlige modernister som Sigurd
Swane og Harald Giersing. Alle sammen kunstnere, der uden at
forlade naturalismen og det figurative destillerede det sete
og skar kompositionerne ind til benet,
Også i
menneskeskildringerne må Ulla Houe siges at være linje med
de ovennævnte kunstnere.
I sine croquistegninger fanger hun med
hurtige stærke konturer de essentielle partier af kroppen
uden dikkedarer og forsøg på at smige. Faktisk er det
påfaldende og kendetegnende for Ulla Houe, at hun ser
kroppen som et landskab. I stedet for at interessere sig for
de psykologiske processer i den portrætterede, skildrer hun
kroppen på præcis samme måde som hun maler højderyggene,
dalene og de kraftfulde bjergmassiver i sine
landskabsbilleder. Det samme kan siges om hendes malede
portrætter og forunderligt nok også om hendes
bronzeskulpturer. Her antager de stoute kroppe de samme
dimensioner og det samme dynamiske spil mellem formerne som
i landskabsskildringerne.
Kraftfuldhed, karakter, dynamik og
nordisk usentimentalitet er således nøgleordene i Ulla Houes
kunst.
Tom Jørgensen, redaktør af
Kunstavisen, Bachelor i kunsthistorie |
|