Nis Schmidt, maleri
Af Steffen Lange, chefredaktør, Midtjyllands Avis:
Jeg har besøgt maleren Nis Schmidt, der bor i den for længst
nedlagte Viuf Nordre Skole mellem Kolding og Vejle. Her
flyttede han ind sammen med sin Inge i 1965, og her har de
skabt et hjem, der er besjælet af ånd og kultur.
Man mærker det med det samme. Her er reoler fyldt med bøger,
her er ikke bare stole men møbelkunst, her er andres og egne
værker på væggene, her er gamle fliser fra Frisland og
Holland og mange andre steder ophængt i sirlige rækker, og
her er ting og sager, der udtrykker samlerens indre glæde
ved at eje - ikke for den banale værdi, der kan opnås i
antikvitetsforretninger og på auktioner - men for den værdi
der ligger i historien, formen og det kunstneriske udtryk.
Og mit øje glider lige så langsomt forbi rækken af
Irma-dåser, tinkrus, gamle ure, glas og æg af porcelæn og
...
I disse omgivelser trives kulturen i sin bredeste forstand,
og Nis Schmidt lægger da heller ikke skjul på, at han holder
af tingene. »Jeg samler på gode historier og citater«, siger
han, og giver dem gerne videre - om kunst, om litteratur, om
sin egen og den sønderjyske historie, om mennesker han har
kendt og om Mahler og Bruckner, to af den klassiske musiks
største. I disse stuer, der ligger smukt i forlængelse af
hinanden og næsten giver lange Hammershøjske kig, smager
kaffen og det gode hjemmebag ekstra godt. Ånd og det
materielle, der er nødvendigt for at leve, mødes, og man
forstår, at Nis Schmidt både er den katolske maler med de
alvorlige memori mento - husk, at du skal dø - og det
livsbekræftende og glade menneske, der ikke nægter sig
livets mange glæder.
Som ung gik han i Svend Wiig Hansens og Antonio Sauras
»tøj«, men han »arbejdede sig ud af det« - for nu at bruge
hans egne ord - og begyndte derefter at lede efter et eget
kunstnerisk ståsted. Han var da sidst i 30’erne.
»Jeg malede pæne billeder til folks vægge, men hvad var det
egentlig, jeg ville? Det spørgsmål stillede jeg mig selv, og
jeg kom frem til følgende svar: Jeg ville udtrykke, at jeg
var kristen, og jeg ville udtrykke, at jeg var dansk. Jeg
valgte den hvidkalkede kirkemur med sit afskallede puds og
sine tilmurede vinduer til mit maleri. Det var noget alle
kunne forholde sig til, og det rummede både det kristne og
det danske«, fortæller Nis Schmidt.
Senere så han udstillingen »Eckersberg og hans elever« på
Statens Museum for Kunst. Udstillingen gjorde et stort
indtryk i en tid, der var præget af det geometriske og det
abstrakte. Det gav Nis Schmidt lyst til og mod på at få
noget naturalistisk ind i sit maleri, og hos en bekendt
lånte han et lille krus, som han fik lyst til at male sammen
med noget gammelt værktøj. Men i længden var det heller ikke
tilfredsstillende, for verden var så kompleks, at den ikke
bare kunne skildres gennem nogle håndgribelige genstande. De
kunne ikke bare overføres i den metafysiske, religiøse og
meditative virkelighed, som også skulle indgå i maleriet.
Derfor opstod malerier, der eksempelvis viste en konkret
nøgle på en abstrakt baggrund.
»For et maleri af en nøgle eller et krus skal være mere end
det. Det skal både rumme det realistiske og det abstrakte.
Det er det, jeg har slåsset med hele tiden og stadig kæmper
med hver dag«, siger Nis Schmidt.
Om han så nogensinde bliver tilfreds? Nis Schmidt
sammenligner med, at man ser noget på den anden side af en
å, og det vil man gerne nå. Der skal mange spring til, og
ofte falder man i vandet. Men af og til lykkes det også, og
det giver naturligvis en stor tilfredshed. Men hvert enkelt
værk er vigtigt, for det indgår i én lang stor helhed, som
udgør kunstnerens samlede værk. Af praktiske grunde kan man
kun udstille en lille del, og publikum har kun mulighed for
at have endnu færre eller kun et enkelt billede hængende.
Men for kunstneren er værket det, der er skabt hen over tid
gennem mange, mange år. Gennem hele livet.
Det liv slutter på et tidspunkt, og Nis Schmidt er kendt for
sine Memento Mori - tegn og billeder, der minder os om, at
døden er uomgængelig. Men indtil da har han mange ting, han
gerne vil sige. Ofte maler han tavler, et fint
meddelelsesmiddel, hvor man med hvidt kridt skriver på en
sort tavle som symbol på, at kunsten netop er et
meddelelsesmiddel. For selv om kunstneren ifølge Nis Schmidt
primært maler til sig selv, maler han også til andre. For
»kunst er at modtage indtryk fra livet og male det ud -
aldrig ind«, siger Nis Schmidt, der er meget opsat på, at
hans billeder skal holde - både indholdsmæssigt og rent
fysisk. Og derfor kan hans kunder altid være sikre på, at et
Nis Schmidt-maleri er skabt på de dyreste lærreder, og
farverne er de bedste af de bedste, for de skal ikke
krakelere og falme.
»Det koster lidt mere, men så har jeg min samvittighed i
orden«, siger Nis Schmidt med et af de skælmske smil, der så
ofte supplerer samtalen om de alvorlige emner.
Memento mori. Men der er et liv forinden. Og det skal leves
...
CV
Nis
Schmidt er født i 1932 i Haderslev og tog studentereksamen i
1951 fra Haderslev Katedralskole. I 1956 blev han lærer fra
Haderslev Statsseminarium og fik derefter arbejde ved
Klostergadens Skole og senere den katolske Sct. Norberts
Skole i Vejle. Dyrkede maleriet samtidig med sin
lærergerning, som han lagde på hylden i 1993.
Nis
Schmidt debuterede i 1961 på Sommerudstillingen i Den Fries
udstillingsbygning i København - deltog i øvrigt i 2001 i
»Sommerudstillingen 40 år efter« i den selvsamme bygning.
Udstillingsaktiviteterne voksede lige så stille op gennem
60’erne og 70’erne og udviklede sig efterhånden til en meget
omfangsrig udstillingsvirksomhed, primært i Danmark, men
også med en lang række udstillinger syd for grænsen. Ud over
at udstille på gallerier og i kunstforeninger, vises Nis
Schmidts kunst også i kunsthaller og på museer. Nævnes kan
Museet Holmen i Løgumkloster, Christiansfeld Museum,
Haderslev Museum, Banegården i Aabenraa, Koldinghus og flere
gange på Vejle Kunstmuseum, senest i 2012.
Via en
af tv-udsendelserne i programmet Galleri 11 på Danmarks
Radio fik Lisbeth Klaustrup, Galleri Garlishée, Silkeborg,
kontakt til Nis Schmidt i 1996. Her har han siden udstillet
i 1997, 1999, 2002, 2004, 2006, 2008, 2010 og 2012. I den
forbindelse kan det som et apropos nævnes, at Nis Schmidt
tilbage i 1978 havde en enkelt udstilling i det nu
hedengangne Galleri Krogen i Silkeborg, ligesom han i 2001
viste sine værker på det daværende rådhus i Kjellerup - nu
en del af Silkeborg Kommune.
Som
voksen konverterede Nis Schmidt til katolicismen, og det
religiøse står centralt i hans kunst. I 1974 skabte han sin
første kirkeudsmykning, fire korruder til Sct. Norberts
Kirke i Vejle. Siden fulgte en lang række andre
kirkeudsmykninger, blandt andet til den katolske Vor Frue
Kirke i Silkeborg, hvortil han skabte 12 ruder i bly og glas
i 2000. Udsmykningen af Sct. Michaels Kirke, den katolske
kirke i Kolding, der blandt andet omfatter 35 ruder med
glasmosaikker, betegner han som sit hovedværk.
|




 |